L’experimentació, la manipulació, la observació de diferents materials i objectes, el joc simbòlic com a representació de la vida quotidiana, el joc per racons, el pati i la sala de psicomotricitat per poder cridar, córrer, enfilar-nos i gaudir de la natura i l’aire lliure, les festes populars amb les que gaudim pares, mares, avis, infants, … aquestes activitats són només un tastet de la vida quotidiana aquí a l’ escola on l’infant aprèn a ser autònom i gaudeix de la seva llibertat per a realitzar-les.
2.1 Jóc simbòlic /racons
El joc simbòlic, és el joc en el qual l’ infant imita a l’adult. El nen repeteix algunes de les situacions que ha viscut en l’ambient familiar o a l’escola i apareix al voltant dels dos anys.
A l’escola totes les classes tenim racons específics per fer el joc simbòlic.
2.2 Joc heurístic / panera dels tresors
Joc heurístic és una activitat que es dona amb infants d’ entre 12 i 20 mesos s’exploren objectes no catalogats didàctics i els combina lliurement. En acabar l’exploració i amb ajuda de l’adult, recull els materials i els classifica.
En el joc, l’infant arriba allà on desitja i desitja allò que veu. En la combinació de materials descobreixen que les coses hi caben o no; s’aguanten o cauen; rodolen o es mantenen quietes…
Panera dels tresors és una activitat d’exploració per a nens i nenes de entre 6 i 12 mesos.
Es tracta d’un recull de materials que podem trobar a casa o a la natura i ajuden a estimular els sentits: descoberta i desenvolupament del tacte, el gust, l’olfacte, l’oïda, la vista i el sentit del moviment del cos.
L’educadora observa al seu costat i els dóna seguretat i confiança.
2.3 Psicomotricitat /massatges
Els infants durant aquesta etapa es comuniquen amb el cos, és la seva eina d’expressió i de relació amb el seu entorn. Per això facilitem un espai i un temps per potenciar situacions de coordinació, moviment, equilibri, relacions, emocions…
2.4 Anglès
A la classe dels grans , mitjançant cançons, danses i jocs els hi introduïm a la llengua anglesa.
2.5 Música / Audicions
La música és molt important en els primers anys de vida de l’infant, ja que sense adonar-se va aprenent progressivament a reconèixer el món que l’envolta amb el to festiu i juganer que li proporcionen les cançons. Tots els infants tenen capacitat pel cant i és una necessitat, com ho és el moviment, el joc o la paraula.
La música forma part del dia a dia de la nostre escola no només cantant i escoltant cançons, sinó també a través de: audicions, jocs de falda, instruments musicals, etc. També utilitzem la música com a recurs addicional en diverses propostes, és a dir, com a recurs ambiental per establir un espai tranquil i relaxat.
2.6 Emocions
El plor, el riure, el plaer o el desplaer, són, entre altres, manifestacions emocionals que apareixent en fases molt primerenques del desenvolupament humà. Aprofitem-les i comencem a treballar-les. L’ objectiu que ens proposem és que els nostres alumnes comencin a adquirir aquestes tres habilitats bàsiques
•Reconèixer les emocions
•Gestionar-les
•I saber posar-nos en el lloc de l’altre.
Això permetrà a l’alumne viure amb naturalitat les dificultats i conflictes que s’anirà trobant en el camí de la vida, tant en l’àmbit personal com professional.
El primer pas que hem de donar com a docents és el d’oferir als alumnes tots els recursos que necessiten per començar a identificar en un mateix i en els altres les diferents emocions: alegria i tristesa (d’1 a 2 anys) i alegria, tristesa, empipament i por (de 2 a 3 anys); expressar aquestes mateixes emocions i associar-les a aquelles situacions que les hagin pogut provocar.
2.7 Experimentació
L’aprenentatge és per al nen petit, una qüestió de vivències. A la llar d’infants els infants aprenen a partir de l’experiència directa, de les sensacions físiques, de tot allò que els arriba pels sentits. Per això els hi oferim situacions atractives per experimentar amb materials i contextos tan rics com sigui possible, per despertar la curiositat per aprendre.
Al llarg del curs realitzem moltes sessions d’experimentació amb materials diversos que atrauen l’interès dels infants: farines, sorres, pintures, gelatines , flors, etc. Els infants s’inicien en l’observació i manipulació dels fenòmens que els envolten, observen el comportament dels materials , descobreixen les possibilitats dels seus sentits, els resultats de les seves accions sobre el material, experimenten sensacions i aprenen a distingir les qualitats dels diferents elements: suau, fred, brillant, dolç, salat, llefiscós, sec, humit, calent, etc.
2.8 Setmana del protagonista
Una setmana cada nen/a és protagonista de la classe de les Abelles . Els pares hi participant activament, de quina manera ? Doncs portant fotografies significatives del fill/a , roba de quan era bebè, joguines de quan era més petit… És molt important que aquest recull el fagint junts pares i fill/a ja que d’aquesta manera li serà més fàcil poder-ho explicar als seus companys/es.
Aprofundim en aquells aspectes específics de cada nen/a, records familiars, en les seves joguines, en fotografies des que va néixer fins ara, com també en costums i altres coses que constitueixen el seu món fora de la Llar d’Infants.
Un dels dies de la setmana del protagonista, ve a la classe un familiar a fer una activitat o a explicar un conte, o una anècdota o a cantar una cançó significativa per l’alumne.
2.9 Festes a l’escola.
Les festes que celebrem a la llar son de diferents tipus les festes per classes , les festes de tota la llar junts i les festes amb la participació dels pares.
Les festes de cada classe son les festes dels aniversaris dels alumnes.
Les festes de tota la llar son les festes dels colors que les fem quan acabem de treballar cadascun dels colors , la festa de la Castanyera amb la participació d’una àvia que fa de castanyera, i la festa del carnestoltes .
Les festes que celebrem junt amb les famílies son la de Nadal i Fi de curs.